Niet voor het eerst klimmen Collegium Vocale en Het Collectief samen op het podium: enkele jaren geleden grasduinden we, onder leiding van wijlen Reinbert de Leeuw, doorheen de wonderlijke en vaak kinderlijke fantasiewereld van Leoš Janáček. Onze CD-opname 'Rikadla' werd enthousiast ontvangen in de internationale pers.
De nieuwe samenwerking komt voort uit een compositie-opdracht aan de Duitse componist Johannes Schöllhorn. 'Specchio' is een litanie zonder woorden, een sprakeloze aanroeping van een god of godin die niet blijkt te bestaan. Schöllhorn wil hiermee een gevoel van machteloosheid uitdrukken ten aanzien van het recente oorlogsgeweld in Europa.
In fel contrast met deze boodschap staan de Prophetiae Sybillarum van Orlandus Lassus. In deze 16de eeuwse motetten, die opvallen door hun extreem chromatische stemvoering, wordt immers de komst van Christus voorspeld.
En ook het begrip 'Talea' brengt ons terug naar een ver verleden. Een talea is een steeds terugkerend ritmisch patroon dat de cantus firmus van een middeleeuws motet zijn specifieke karakter geeft. Gérard Grisey transponeert dit idee naar onze tijd in één van de markantste ensemblestukken van de late 20ste eeuw.