Het Collectief wil een prominente rol spelen op gebied van creatie. Het is daarbij belangrijk in volledige autonomie artistieke keuzes te kunnen maken en daarvoor gaan we op zoek naar mecenassen met een voorliefde voor de avant-garde. We hebben momenteel € 7.600 giften ontvangen – waarvoor we heel dankbaar zijn - en we hopen tegen 31 december 2025 uit te komen op € 10.000. We zijn er bijna!
Misschien ben jij één van die potentiële donateurs die dit initiatief van Het Collectief een warm hart toedraagt?
Jouw financiële steun helpt ons die creaties te realiseren : nieuw werk van componisten Jean-Luc Fafchamps en David Fennessy en videast Klaas Verpoest.
'Why Patterns?' (1978) - Morton FELDMAN (1926-1987)
'For Morton Feldman' (2025) - Jean-Luc FAFCHAMPS (°1960)
Nieuw werk (2025) - David FENNESSY (°1976)
In 1978 componeerde Morton Feldman 'Why Patterns?', een eerste van drie stukken voor fluit, piano en glockenspiel. In deze zeldzame instrumentale combinatie heeft elk instrument een zeer gedefinieerde klankidentiteit en fysieke speelwijze. Feldman speelt hierop in door elk van de musici eigen karakteristieke motieven toe te bedelen. Paradoxaal genoeg horen we deze totaal geëmancipeerde patronen samensmelten tot een harmonieus klinkend, psychedelisch klankuniversum. Ook de manier waarop Feldman omgaat met de tijd werkt deze bedwelming in de hand. Ook al zijn de afzonderlijke stemmen ritmisch bijzonder accuraat genoteerd, zijn ze, behalve in de eindfase van het werk, ongecoördineerd. In deze vrije temporele ruimte ontmoeten de stemmen elkaar slechts per toeval.
Het Collectief vroeg aan twee componisten, die beide een sterke affiniteit hebben met Feldmans werk, om nieuw werk te schrijven voor dezelfde unieke bezetting.
David Fennessy (IRL - °1976) over zijn muziek: “Ik weet niet zeker of er een consistente onderzoekslijn door mijn werk loopt. Elk stuk is zijn eigen kleine universum met zijn eigen techniek, taal, regels, problemen en oplossingen.” Eén van zijn recentere werken: 'Panopticon' (2019) voor cimbalon en strijkers, raakte de gevoelige snaar bij Het Collectief omwille van een grote klanksensibiliteit en een vrije en zeer originele benadering van de fysieke eigenheid van het instrumentarium.
Over het nieuwe werk van Jean-Luc Fafchamps (B - °1960) weten we intussen al meer: het werk ging immers vorig seizoen al in première in Tilburg (NL). Zowel bij het publiek als bij onszelf viel 'For Morton Feldman' heel erg in de smaak. Fafchamps slaagt er in de eenvoudige Weberniaanse patronen waaruit Feldmans muziek opgebouwd is te transformeren tot bouwstenen voor een groot aantal stijlen en vormen die, ondanks hun schijnbare onverenigbaarheid, samen een coherent en volstrekt origineel geheel vormen. Fafchamps vindt als het ware de muziek opnieuw uit door bestaande stijlen te manipuleren.
Voor de visuals zijn we gaan aankloppen bij Klaas Verpoest (B - °1975) die eerder al instond voor prachtige projecties bij onze eerdere Feldman-concerten.
HET COLLECTIEF
Toon Fret, fluit
Thomas Dieltjens, piano
Tom De Cock, klokkenspel
Klaas Verpoest, video
PREMIERE
19.02.2026 Conservatoire Royal de Musique Mons (B)
07.03.2026 Kortrijk Festival (B)
16.04.2026 New Music Festival Dublin (IRL)
27.05.2026 TivoliVredenburg Utrecht (NL)
STEUN ONS
Supporter: € 40 en meer
Promotor: € 500 en meer
Mecenas: € 1000 en meer
De Koning Boudewijnstichting verleent haar medewerking aan dit project. De giften vanaf 40 € per jaar aan de Stichting geven aanleiding tot een belastingvermindering van 45% op het werkelijk gestorte bedrag (art. 145/33 WIB).”, met uitsluiting van elke andere formule.
Stort op projectrekening 'HET COLLECTIEF', beheerd bij de Koning Boudewijnstichting, op rekening BE10 0000 0000 0404 en BIC: BPOTBEB1 van de Koning Boudewijnstichting met vermelding van de gestructureerde code: 623/3803/10033.
Of nog makkelijker, volg deze rechtstreekse link:
https://kbs-frb.be/nl/het-collectief-vzw
HARTELIJK DANK
Het Collectief, de componisten Jean-Luc Fafchamps en David Fennessy, en videast Klaas Verpoest zijn u zeer dankbaar.



